Materiał
siewny

Kwotowanie
produkcji mleka

PROW

Owoce
w szkole

Mleko
w szkole

Pomoc
żywnościowa

Branżowy Program Promocji

Analizy
i prognozy  rynkowe

Rejestracja przedsiębiorców

Afrykański pomór świń




 


 

NMA - Nacionalinė Mokėjimo Agentūra
NPA - National Paying Agency
Narodowa Agencja Płatnicza
Dyrektor: Erikas Bėrontas

www.nma.lt

http://www.nma.lt/index.php?3018977417 (wersja angielska)

Kontakt:
Blindžių str. 17, LT-08111 Vilnius
tel: +370 5 252 6703
fax: +370 5 252 6945
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

 

Zadania:
NMA jest odpowiedzialna za:

  • wdrażanie środków przewidzianych w Krajowej Polityce Rolnej skierowanej na podniesienie konkurencyjności produktów rolnych w Unii Europejskiej na rynku wewnętrznym oraz na rynkach zagranicznych,
  • zapewnienie zadowalającego poziomu życia pracowników rolnych
  • zapewnienie stałych dochodów z rolnictwa,
  • integrację z celami ochrony środowiska,
  • pomoc w rozwoju dodatkowych lub alternatywnych źródeł dochodu
  • możliwości zatrudnienia na obszarach wiejskich.

 

Lithuanian Agricultural and Food Market Regulation Agency (or the Market Regulation Agency)

Litewska Agencja Regulacji Rynku Rolnego i Żywności

P.o. Dyrektor Generalny: Rasita Noreikienė

 

Adres:
L. Stuokos - Gucevičiaus g. 9 - 12
Vilnius, LT - 01122
Tel. +370 5 268 50 50
Faks. +370 5 268 50 61
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

 

www.litfood.lt

www.litfood.lt (wersja angielska)

Litewska Agencja Regulacji Rynku Rolnego i Żywności (lub Agencja Regulacji Rynku) została powołana w celu administrowania litewskimi mechanizmami regulacji rynku rolnego i żywności oraz promocją eksportu. Głównym zadaniem Agencji Regulacji Rynku było administrowanie mechanizmem skupu interwencyjnego na Litwie. Na początku działalności agencja skupowała zboża (pszenica, jęczmień, żyto), wołowinę, masło ze śmietanki słodkiej, odtłuszczone mleko w proszku oraz mleko konserwowane.

Inną działalność Agencji stanowi promocja eksportu litewskiej żywności. W celu sprzedaży skupionych produktów rolnych oraz żywności potrzebne jest utrzymywanie dobrych relacji biznesowych z rynkami eksportowymi. Ta aktywność osiągnęła w 2001 r. nową jakość, ponieważ utworzono oddzielną jednostkę organizacyjną, której głównym zadaniem była promocja eksportu litewskich produktów rolnych oraz żywności. Po akcesji do UE zakres działań Agencji nie uległ zmianie.

Agencja Regulacji Rynku odpowiedzialna jest za autoryzację płatności w zakresie wydatków z Europejskiego Funduszu Gwarancji Rolnej na:

  • skup interwencyjny zbóż, masła ze śmietanki słodkiej, odtłuszczonego mleka w proszku, wołowiny i wieprzowiny oraz cukru;
  • prywatne przechowywanie sera żółtego, masła ze śmietanki słodkiej, odtłuszczonego mleka w proszku, wołowiny, wieprzowiny, mięsa koziego oraz produktów rybnych;
  • mechanizmy pomocy:

1. dopłaty do odtłuszczonego mleka przeznaczonego do produkcji kazeiny i kazeinianów,
2. dopłaty do odtłuszczonego mleka w proszku wykorzystywanego do produkcji pasz,
3. dopłaty do masła, masła skoncentrowanego i śmietanki,
4. dopłaty do spożycia mleka i produktów mlecznych w placówkach oświatowych
5. dopłaty do zakupu masła przez instytucje i organizacje niedochodowe,
6. dostarczanie żywności z zapasów interwencyjnych najuboższej ludności Unii Europejskiej,
7. dopłaty do masła skoncentrowanego wykorzystywanego w bezpośredniej konsumpcji,
8. dopłaty do niektórych produktów cukrowych wykorzystywanych w przemyśle chemicznym,
9. denaturacja cukru wykorzystywanego do produkcji pasz,
10. dopłaty w sektorach zbóż i ryżu (wykorzystujących skrobię),
11. rekompensata do świeżych owoców i warzyw za ich wycofanie z rynku,
12. dopłaty do produktów przetworzonych z owoców i warzyw,
13. działania informacyjne i promocyjne w odniesieniu do produktów rolnych na rynku wewnętrznym,
14. działania informacyjne i promocyjne w odniesieniu do produktów rolnych w krajach trzecich.


W ramach promocji eksportu Agencja Regulacji Rynku pomaga litewskim eksporterom uczestniczyć w międzynarodowych wystawach, targach i misjach handlowych. Agencja administruje projekt internetowy VIRTUAL FAIR (www.litfood-fair.com), zbiera, analizuje oraz przekazuje informacje dotyczące potencjalnych rynków oraz przygotowuje i rozprowadza materiały marketingowe.

Zobacz również

Instytucje współpracujące