Współpraca międzynarodowa

Materiał
siewny

Organizacja rynku mleka

PROW

Współpraca międzynarodowa

Owoce
i warzywa
w szkole

Mleko
w szkole

Pomoc
Żywnościowa

Analizy
i prognozy rynkowe

Rejestracja przedsiębiorców

Embargo rosyjskie

 

 

Trzy Znaki Smaku Duma Regionu

 

Trzyletnia kampania pt. „Trzy Znaki Smaku”, która rozpoczęła się w lutym 2013 r. dobiegła końca. Skierowany na rynek polski program informujący o wspólnotowym systemie ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych oraz promujący polskie produkty posiadające unijne oznaczenia jakości ChNP, ChOG i GTS został zainicjowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencję Rynku Rolnego, która następnie projekt realizowała.

 

Cele dla jakich program pt. „Trzy Znaki Smaku” był realizowany zostały bezsprzecznie osiągnięte. Dowodów na poparcie tego faktu, dostarczyli przede wszystkim certyfikowani producenci polskich produktów z unijnymi znakami jakości ChNP, ChOG i GTS, którzy informowali o tym, jak dzięki intensywnym działaniom realizowanym w ramach kampanii zmieniło się postrzeganie ich produktów i jak wzrosła w trakcie ostatnich trzech lat ich sprzedaż:

„Jedno, co Wam mam do zarzucenia, to to, że już się kończycie” – oznajmił pana Marcin Bielec, certyfikowany producent sera korycińskiego swojskiego ChOG podczas konferencji prasowej podsumowującej program, a jego opinię podzielili pozostali przybyli na spotkanie goście.

„Dzięki Wam, nasz produkt zyskał rozpoznawalność” – oświadczył pan Marcin Just, certyfikowany producent oleju rydzowego GTS.  

 

Zadowolenie polskich certyfikowanych producentów to nie wszystko co dzięki kampanii udało się osiągnąć, bowiem:

  1. w ciągu trzech lat kampanii w mediach odnotowano ponad 4 250 wzmianek i opisów dotyczących produktów z unijnymi oznaczeniami jakości, informacji o kampanii, bądź informacji o znakach ChNP, ChOG, GTS. W liczbie tej zawiera się aż 1 650 przekazów w radiu i telewizji. Tak dobry wynik został osiągnięty między innymi dzięki intensywnym działaniom Public Relations, tj. organizowanym konferencjom, spotkaniom i lunchom prasowym, wyjazdom do certyfikowanych producentów, rozesłanym e-newsletterom, rozdysponowanym dossier prasowym itp.,
  2. o tym, że warto starać się o jedno z unijnych oznaczeń – ChNP, ChOG bądź GTS - przekonywaliśmy samych producentów. Dla nich zorganizowane zostały konferencje i seminaria a nawet wyjazd do Francji, gdzie naocznie mogli się przekonać jak skuteczny i korzystny jest system ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych,
  3. zorganizowano stoiska kampanii na wszystkich liczących się festiwalach kulinarnych oraz targach spożywczych (odpowiednio 11 i 7 stoiska w ciągu trzech lat kampanii),
  4. opracowano i wdrożono w życie ideę Europejskich Dni Produktu Regionalnego i Tradycyjnego,
  5. kampania gościła w telewizji często i długo. Promowane produkty prezentowane były sześciokrotnie w programach „Dzień Dobry TVN” i jedenastokrotnie w „Dzień Dobry TVN Weekend”, ośmiokrotnie w programie „Top Chef” oraz czterokrotnie w programie „Ewa gotuje”. Dodatkowo w każdym roku kampanii pt. „Trzy Znaki Smaku”, w największych i najpopularniejszych stacjach telewizyjnych (m.in. TVP1, TVP2, TVN i Polsat) emitowane były, wyprodukowane na potrzeby programu spoty telewizyjnej (średnia oglądalność reklam wyniosła ok. 80%),
  6. opublikowanych zostało kilkaset advertoriali w prasie opiniotwórczej, branżowej i kobiecej,
  7. podjęto szereg działań w social mediach: strona internetowa www.trzyznakismaku.pl oraz fanpage na FB zasilane były co tydzień nowymi informacjami, którym towarzyszyła bogata dokumentacja fotograficzna. Dzięki stworzonej wyszukiwarce produktów, każdy konsument miał szansę odnaleźć konkretnego producenta lub punkt, gdzie można nabyć produkty z unijnymi oznaczeniami jakości ChNP, ChOG i GTS. Filmiki internetowe, w których główną rolę odgrywa ambasador kampanii, znany i ceniony kucharz – pan Grzegorz Łapanowski oraz jeden z produktów regionalnych bądź tradycyjnych, wciąż można oglądać na youtube,
  8. zorganizowano liczne konkursy promujące produkty regionalne i tradycyjne z unijnymi oznaczeniami jakości ChNP, ChOG i GTS - między innymi dla blogerów kulinarnych i dla producentów, a także dla konsumentów,
  9. wyprodukowano liczne materiały edukacyjne, takie jak: broszura, przewodnik i ulotka, w których opisano europejski system ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych, które trafiły do profesjonalistów zajmujących się żywnością, a także do zwykłych Polaków. Publikacje stały się źródłem fachowej wiedzy dla osób, zainteresowanych naszym dziedzictwem kulinarnym a także dla pasjonatów kulinarnych. Przewodnik został również opracowany w formie e-booka i nadal udostępniany jest na stronie internetowej kampanii,
  10. przeprowadzono akcję promocyjną w jednej z wiodących sieci sklepów. Dzięki niej odnotowano blisko 500% wzrost sprzedaży produktów z unijnymi oznaczeniami jakości. Jednocześnie do rąk klientów trafiło blisko 2,5 miliona ulotek zawierających informacje na temat unijnych oznaczeń i promowanych produktów.

 

Wynikiem tak kompleksowych działań stał się znaczny wzrost rozpoznawalności unijnych oznaczeń i samych produktów. Badanie wykonane przez niezależną firmę badawczą określiło go na poziomie 6-8 punktów procentowych. To bardzo wiele, choć oczywiście to dopiero początek drogi.

„Aż trudno uwierzyć, że te trzy lata minęły tak szybko” – podsumował Grzegorz Łapanowski, ambasador kampanii pt. „Trzy Znaki Smaku”, dodając jednocześnie, że były to trzy lata wypełnione ciężką, lecz owocną pracą.

 

Podsumowując, szczególną uwagę należy również zwrócić na producentów polskiej żywności z unijnymi oznaczeniami, którzy na co dzień dbają o to, by kolejne pokolenia Polaków otrzymywały produkty tradycyjne i regionalne, w których zamknięty jest kawałek historii konkretnego regionu Polski oraz pasja tworzenia rzeczy wyjątkowych.